( 226) آن که از حق یابد او وحى و جواب |
|
هر چه فرماید، بود عین صواب |
وحى: القاء و بیان معنى، پنهان از غیر، الهام، ظهور معنى در خواب، وصول معنى بدل و یا از راه گوش بواسطهى ملک، کلام خدا که بانبیا مىرسد در اصطلاح شرعى، و حقیقت آن پیوستگى دل است بعالم غیب و ظهور حقیقت بىواسطهى تعلم، بدین معنى مخصوص انبیا نیست و در قرآن کریم براى اولیا نیز استعمال شده است:وَ إِذْ أَوْحَیْتُ إِلَى اَلْحَوارِیِّینَ أَنْ آمِنُوا بِی وَ بِرَسُولِی[1] و عرفا، وحى را منقطع نمىشمارند و ظاهرا مراد ایشان معنى اخیر است، مولانا مىفرماید:
نه نجومست و نه رملست و نه خواب وحى حق و الله اعلم بالصواب
از پى رو پوش عامه در بیان وحى دل خوانند آن را صوفیان[2]
( 226) کسى که مخاطب حق واقع شده از جانب خداوند وحى باو مىرسد هر کارى که بکند و هر فرمانى که بدهد عین صواب است اگر چه بنظر عموم ناصواب آید.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |